/ Enorme groei voor expert in pakketverzendingen: ShopsUnited en ParcelPro
Espen Falkenhaug heeft sinds begin dit jaar de rol van managing director bij ShopsUnited en ParcelPro, expert op het gebied van pakketverzendingen. Jaarlijks verwerken de bedrijven miljoenen verzendingen. ShopsUnited en ParcelPro hebben een exponentiële groei doorgemaakt. Als gevolg van de pandemie, nam het aantal online bestellingen een enorme vlucht. In 2020 is het aantal bestellingen meer dan verdubbeld ten opzichte van 2019. In 2021 overtreffen de resultaten tot nu toe al ruim die van 2020 en met de feestdagendrukte nog in het vooruitzicht zal deze groei nóg meer toenemen.
In de rubriek ‘Spotlight’ stellen we Espen een aantal vragen over het bedrijf, de huidige ontwikkelingen en zijn visie voor de toekomst.
/ ShopsUnited is een e-commerce verzendplatform. Wat voor diensten leveren jullie precies en wie zijn jullie klanten?
Met onze dienstverlening focussen we ons op het ontzorgen van onze klanten. Wij leveren een koppeling tussen webshops en vervoerders. Als een multi-carrier bieden wij dé oplossing met betrekking tot vervoer: van klein goed tot pallet-vervoer. Er is altijd een oplossing beschikbaar voor onze klanten. Met onze slogan “tijd om het makkelijk te maken” bedoelen we dat ook … letterlijk!
/ Jullie zijn onderdeel van PostNL maar bieden ook andere aanbieders aan. Hoe zit dat?
Inderdaad, ShopsUnited en ParcelPro zijn een aantal jaar terug overgenomen door PostNL. Daar zijn wij ontzettend trots op! Deze samenwerking maakt het mogelijk om een softwaredienst te leveren op topniveau. Wij hebben een bijzondere positie, omdat wij met (bijna) alle in Nederland beschikbare vervoerders samenwerken, 12 op dit moment. Het betekent ook dat wij volledig zelfstandig opereren en onpartijdig zijn tegenover de verschillende vervoerders.
/ Je noemde ze net al, jullie hebben twee merken: ShopsUnited en ParcelPro. Wat is exact het verschil tussen beide merken?
In een notendop zou je de verschillende doelgroepen van deze labels kunnen verdelen tussen de start-ups en de meer gevorderde ondernemers. ShopsUnited, is de verbinder tussen de MKB-starters en vervoerders. Hier maken onze klanten gretig gebruik van onze scherpe vervoersprijzen en klantenservice. Het is onze full-service optie met een topteam dat de service tot een nieuw niveau tilt.
ParcelPro is voor de grotere volumes qua aantallen pakketten, die onze softwareoplossing gebruiken, maar dan in veel gevallen met eigen vervoerscontracten. Middel tot grote ondernemingen maken gebruik van onze koppelingen tussen e-commerce platformen en wederom alle beschikbare vervoerders. In sommige gevallen zelfs met de meer exotische vervoerders. Deze dienst is af te nemen op abonnement basis.
/ Jullie zijn de afgelopen twee jaar enorm hard gegroeid. Wat is de sleutel tot jullie succes?
Het is eigenlijk heel simpel. Het succes is te herleiden naar onze mensen en onze partners. ShopsUnited bestaat al meer dan 10 jaar, maar we zijn desondanks nog steeds een jonge gretige onderneming midden in de samenleving. Als een startup en met een jonge geest kunnen wij snel inspelen op marktontwikkelingen. Een uitdaging voor de komende jaren is dat we ons moeten ons blijven ontwikkelen. Nooit comfortabel worden in wat we doen en willen bereiken. The sky is the limit!
/ In hoeverre zijn de wensen van webshops en of eindklanten veranderd in de afgelopen jaren?
Snelheid en gemak. Dat zijn enkele belangrijke steekwoorden. Consumenten worden steeds meer savvy -zo ook ondernemers- en daar spelen wij op in. Een constant proces van aanpassen, verbeteren en optimaliseren. Dit zie ik ook als onderdeel in de samenwerking met Proserve. De snelheid van opschaling moet optimaal zijn, zodat we flexibel kunnen opereren.
/ Welke kansen liggen er voor organisaties op gebied van online verkoop en pakketverzendingen?
Om misverstanden te voorkomen, wij zijn niet de vervoerder, maar dé verbinder in dit speelveld. De interactie tussen vervoerder en consument (of in B2B setting) blijft cruciaal. Persoonlijk zie ik kansen in een verder diversificatie van de dienstverlening door vervoerders, in first-mile en last-mile. De first-mile: het proces voor picking, verpakking, validatie en transport, dat wordt getriggerd door een klantorder. En de last-mile: de eindaflevering van het product aan de klant: thuis, op kantoor of bij een afleverpunt. We willen niet alleen kijken naar onszelf, maar juist met een breed perspectief kijken naar mogelijkheden om de gehele klantervaring compleet te maken.
/ In hoeverre zijn de wensen van webshops en of eindklanten veranderd in de afgelopen jaren?
Snelheid en convenience, gemak. Dat zijn een paar belangrijke steekwoorden. Consumenten worden steeds meer savvy -zo ook ondernemers- en daar spelen wij op in. Een constant proces van aanpassen, verbeteren en optimaliseren. Dit zie ik ook als onderdeel in de samenwerking met Proserve. De snelheid van opschaling moet optimaal zijn, zodat we flexibel kunnen opereren.
/ Hoeveel mensen werken er voor ShopsUnited en wat maakt het werken hier zo leuk?
Inclusief onze drie geweldige stagiaires zijn we op dit moment een team van 26. Wij hebben een geweldig development team, die alle lof verdient. Klantenservice en een super IT-Support team voor wat betreft koppelingen. Interne en extern salesteam en natuurlijk onze debiteurenadministratie. Allemaal toppers die dit mogelijk maken, maar ook hier staan wij niet stil. Wij zijn op zoek naar nieuw talent, developers, accountmanagers en uiteraard stagiairs om onze verder te helpen groeien.
/ Hoe is het partnerschip met Proserve tot stand gekomen en op welke wijze ondersteunt het de business van ShopsUnited en ParcelPro?
Wij hebben al een tijd geleden gekozen voor Proserve boven andere IT-providers, vanwege de flexibiliteit, professionele aanpak en stabiliteit. Onze IT-infrastructuur speelt een grote rol, maar ook de managed services zijn van cruciaal belang. Het gemak van opschaling van zowel onze live- als test omgeving verzekerd onze klanten van optimale stabiliteit en snelheid en geeft ons de mogelijkheid om te focussen op onze klanten. We hebben goed contact met onze accountmanager en zitten regelmatig met elkaar aan tafel. Proserve denkt actief mee en zorgt ervoor dat alles optimaal op elkaar aansluit. We kunnen op deze manier echt bouwen op onze IT-infrastructuur; ook in de piekperiodes rondom de feestdagen.
Meer weten over ShopsUnited of ParcelPro?